Philip Roth „Amerykańska sielanka”. Wszystko kiedyś umiera.

roth_amerykanska-sielanka-filmowa_mTytuł: Amerykańska sielanka
Autor: Philip Roth
Ilość stron: 604
Wydawnictwo: Literackie

 

 

Prozę Philipa Rotha cenię sobie za jego bardzo charakterystyczny, mocny humor i naprawdę genialna narrację. Amerykańska sielanka to moja piąta z kolei książka, która opisuję i którą przeczytałam. Nadal zacieram łapy na kolejne publikacje i mam zamiar je szybko nadrobić. Za jego brutalność i bezwzględne nabijanie się ze wszystkich wzorców idealnych Amerykanów, za jego bezczelne pisanie o seksie, seksualności i wszystkich dewiacjach, uwielbiam jego książki, bo ten człowiek nie boi się o niczym pisać. Jednak do jego książek trzeba mieć dobre nastawienie. Przykład: dopiero po jakimś czasie od przeczytania Everymana, zrozumiałam, że tak naprawdę ta książka była potężną satyrą na ten cały (h)amerykański patriotyzm.

 
W przypadku Amerykańskiej sielanki, to kolejna ważna książka o fałszywym życiu, ideałach które upadają i o wychowaniu potwora na swoim łonie. Historia opowiada o Seymourze „Szwedzie” Levovie, błękitnookim blondynie, który już za młodu obrósł legendą jako wybitny sportowiec. Uwielbiany w swoim rodzinnym mieście Newark. Dorastał w czasie powojennej prosperity. Ożenił się z byłą miss New Jersey, przejmuje po ojcu fabrykę rękawiczek i wraz z ukochaną przenosi się do pięknego domu w malowniczej wiosce Old Rimrock. Przykładny mąż i ojciec, IDEALNY AMERYKANIN prowadzący idealne życie.
Do 1968 roku, kiedy to zostaje brutalnie wyrwany z idyllicznego, amerykańskiego snu. Jego córka – niegdyś słodka, bystra i kochająca mała – wyrosła na ponurą, owładniętą fanatyzmem nastolatkę, zdolną do najbardziej bezwzględnych aktów terroryzmu politycznego. Amerykański sen zmienia się w koszmar i doprowadza do wielu tragicznych wydarzeń.

 

Roth mistrzowsko nakreśla obraz małego, malowniczego miasteczka, które ma w naturze ocenianie, patrzenie sąsiadom w okna i plotkowanie. Dlatego Seymour przeżywa prawdziwy koszmar, kiedy jego córka wyłamuje się z idyllicznej wizji życia swojego ojca. Po lekturze nie dziwie się ani przez moment, że Roth za tę powieść otrzymał Pulitzera. To mocna książka, która pokazuje, że dziecko można zagłaskać i stworzyć z niego potwora. Autor idealnie udowadnia, że wszystkie ideały – zwłaszcza te moralne – upadają bardzo szybko. I nigdy się nie podnoszą.

Z mojej strony książka jest jedną z lepszych jakie przeczytałam początkiem tego roku, a już na pewno jedną z najlepszych jakie przeczytałam z dorobku Philipa Rotha. Genialna, ostra, cięta i mroczna. Idealna.

Amerykańska sielanka doczekała się filmu w reżyserii Ewana McGregora, który jednocześnie wciela się w rolę Seymoura. I po przeczytaniu książki, już wiem, że filmu kijem nie ruszę. Inaczej sobie wyobrażałam postaci (chociaż Dakota Fanning jako Merry to strzał w dziesiątkę. Zawsze wyglądała jak psycho-bachor ), jeszcze inaczej poprowadziłabym wszystko – i piszę to tylko na podstawie zwiastunów. Bardzo polecam książkę, bo filmu nie ruszę – choć Ewana McGregora szanuję i cenię jako aktora.

 

Książkę bardzo gorąco polecam ( a teraz to już w ogóle macie dobrze, bo są dwa wydania – tradycyjne i filmowe ).

 

 

Za książkę dziękuję wydawnictwu Literackie.

 

 

Hasacz.

4 uwagi do wpisu “Philip Roth „Amerykańska sielanka”. Wszystko kiedyś umiera.

  1. Oo, nie chcesz iść na film, a mnie za to strasznie kusi (ale jeszcze nie oglądałam nawet zwiastunu :)) „Sielanki” nie odebrałam jako satyrycznej, raczej było mi szkoda głównego bohatera, razem z nim analizowałam jego życie, próbując się doszukać, co w tej idylli – sielance właśnie – poszło nie tak, który element nie pasował. Bardzo smutna, ale chyba też nie dla każdego – rozwlekła i nie ma tam praktycznie żadnej akcji.

Skomentuj

