Karl Ove Knausgård „Moja walka #1”. Początek literackiej podróży biograficznej.

knausgard_moja-walka_t1_m__
Tytuł: Moja walka #1
Autor: Kalr Ove Knausgård
Ilość stron:548
Wydawnictwo: Literackie

 
Jestem bardzo typowym hasaczem i jeśli o tym wiecie, to dotarło też do was, że #IAmRebel i serie potrafię czytać nie po kolei. Przygodę z prozą Knausgårda zaczęłam w momencie, kiedy dostałam trzeci tom Mojej walki od mojej duchowej siostry Karoliny ( tanayah czyta ). Byłam zauroczona brutalnością autora, ale nie specjalnie chciało mi się czekać na kolejne tomy, bo jestem bardzo niecierpliwą bestią. I to jest fakt. A nawet super express. Jednak przejdźmy do rzeczy.

 

Jak wiadomo w życiu każdego przychodzi czas podsumowań. Knausgård postanowił spisać swoje życie w najbardziej surowy i brutalny sposób w jaki potrafił, jednocześnie opisując trud codziennego życia w dysfunkcyjnej rodzinie w niesamowity sposób. Moja walka jest hexalogią powieści biograficznych, będące jednocześnie podzieloną na okresy w jego życiu. Jednocześnie można by uznać, że seria książek Knausgårda, których tytuły są od nazw pór roku, jest w pewien sposób uzupełnieniem serii biograficznej. Jednak jak miał cel w tym, żeby pisać autobiografię tak rozwleczoną w formie?

Cel najpewniej był taki, żeby zmiażdżyć czytelnika ciężarem przeżyć i emocji. Pierwszy tom bowiem skupia się na wczesno młodzieńczych latach Knausgårda, pierwszych przyjaźniach, miłości i wielkich przygodach 0 jak na ten wiek. Mimo wszystko każda strona jest przepełniona prawdziwymi wydarzeniami, wspomnieniami i osobami, które naprawdę przewijały się w życiu Knausgårda. Przez blisko pięćset pięćdziesiąt stron poznajemy młodego autora, który tak naprawdę przez swoją literacką podróż chciał pokazać życie i śmierć swojego ojca, będącego świetnie funkcjonującym nauczycielem, który w wieku czterdziestu lat niespodziewanie się rozwiódł i zupełnie zmienił.
Odnoszę wrażenie, że czego by się Knausgård nie czepił do pisania i tak wyszłoby mu to tak, że człowiek po skończonej lekturze siedziałby na krześle i zastanawiał się czemu do tego doszło. Brutalne piękno jego prozy jest ujmujące i odpychające jednocześnie. Zwłaszcza kiedy już człowiek przejdzie przez w miarę lekki pierwszy tom, żeby potem zostać spoliczkowanym jeszcze brutalniejszą i bardziej dojrzałą narracją autora.

 

Finalnie to jeden z najbardziej bezpośrednich obrazów biograficznych z jakim się spotkałam ( a nie dotyczy człowieka, który przeżył wojnę czy był w obozie koncentracyjnym). Jeśli podoba się wam proza Knausgårda, a przeczytaliście tylko Jesień i Zimę, to polecam wam bardzo właśnie cykl Moja walka.

 

Za książkę bardzo gorąco dziękuję księgarni internetowej:
karolpiwowarczyk-logo-1476095409

Księgarnia bokinabo jest świeżą księgarnią internetową, która ma w swojej ofercie bardzo nietypowe boxy książkowe, które są wybierane pod klienta na podstawie krótkiej ankiety, którą należy wypełnić. Nie ma opcji, żebyście dostali dwa razy tę samą książkę. Do tego księgarnia oferuje bony podarunkowe oraz bardzo przystępne ceny produktów, których mają całkiem szeroki wybór jak na tak młodą księgarnię. ❤

 

Jeśli jesteście zainteresowani wyglądem boxa, zapraszam do obejrzenia unboxingu świątecznego bokinaboxa ( don’t judge, miałam zapalenie zatok ):

 

 

Hasacz.

Skomentuj

