Przedpremierowo: Ryszard Ćwirlej „Tam ci będzie lepiej”. Międzywojenny, ezoteryczny Poznań.

Cwirlej
Tytuł: Tam ci będzie lepiej
Autor: Ryszard Ćwirlej
Ilość stron: 550
Wydawnictwo: Czwarta Strona
Data premiery: 21.10.2015

Początek 1924 roku. Poznań. Miastem wstrząsa seria brutalnych morderstw. Nieznany sprawca morduje prostytutki. Śledztwo prowadzą komisarz Antoni Fischer wraz ze swoim zastępcą Albinem Siewierskim. Pierwszy to przystojny, elokwentny oficer. Początkowo pruskiej, potem polskiej armii. Mężczyzna po trzydziestym roku życia. Ceniący sobie poznański sznyt. Drugi to jego kompletna przeciwność. Młody, roztrzepany chłopak, z brylantyną we włosach. Ceniący jedynie szybką i koniecznie efektywną pracę. Koniecznie musi się wyróżniać. Ci dwaj zupełnie inni mężczyźni – chcąc nie chcąc – zostają zmuszeni do połączenia sił w walce z seryjnym mordercą. Jakby tego było mało, w międzywojennym Poznaniu wszędzie pełno jest drobnych złodziejaszków. Rozwiązanie sprawy utrudniając dodatkowo bolszewiccy szpiedzy, którzy pojawili się w mieście, słynącym z pruskiego porządku i mieszczańskiej stabilizacji. Jak spisze się ten nietypowy duet? Czy mimo trudnej sytuacji, odnajdą morderce?

Strzelam sobie w stopę, kolano i skroń. Znowu sięgnęłam po książkę, której okładka mnie ujęła. Ale! Całe szczęście, nie tylko okładka – generalnie wydawnictwo Czwarta strona robi wielką robotę, jeśli o okładki chodzi. Jednak skupiając się na książce. Całkowicie przepadłam w momencie kiedy pojawił się Antoni Fischer. Poproszę takiego mężczyznę. Jako, że Tam ci będzie lepiej, pana Ryszarda Ćwirleja to moje pierwsze spotkanie z jego twórczością, nie przesadzę mówiąc, że się zakochałam bez reszty w tej książce. Tak, pomijając fakt, że Antoni ukradł mi serce. Chociaż w kwestii wielkopolskiej – a już tej używanej w Poznaniu – gwary, jestem kompletnym laikiem, doceniam wielce słowniczek umieszczony na tyłach książki. Sam kryminał jest po prostu mistrzowski i zupełnie szczerze mogę stwierdzić, że coraz chętniej sięgam po książki osadzone w okresie międzywojennym/ wojennym. Zupełnie nie brakuje mi badań DNA, maszyn do toksykologii i tak dalej. Niesamowicie barwny styl, jakim napisana jest powieść, zupełnie odciąga uwagę czytelnika od tego typu drobnostek. Rozbudowani bohaterowie, zatęchłe i mroczne uliczki miasta. Bestialskie morderstwa. Dwa różne poglądy na sprawę, dwa różne sposoby działania. Geniusz, geniusz, geniusz. Mogę się podpisać wszystkimi kończynami po tym co napisała Katarzyna Bonda: Światowa liga. I przyklasnę temu najgłośniej jak umiem. Czego żałuję po przeczytaniu tej książki? Głównie tego, że na kolejne części pewnie będzie poczekać rok, jeśli nie dłużej. Niech was nie zmyli liczba stron, bo czcionka jest spora i naprawdę błyskawicznie się ją czyta – tutaj miałam ogromny ból, kiedy skończyłam i niestety muszę się uporać z niedosytem.

Reasumując: Ryszard Ćwirlej ląduje na mojej liście ulubionych autorów. Jeśli nie przekonują was bestialskie morderstwa, przystojny pan Antoni oraz mroczny Poznań – to lepiej przemyślcie to dwa razy, ponieważ Tam ci będzie lepiej, to pozycja obowiązkowa na półce każdego czytelnika kryminałów.

Za książkę gorąco dziękuję wydawnictwu Czwarta Strona.

A wam życzę zaczytanego dnia.

Hasacz.

9 uwag do wpisu “Przedpremierowo: Ryszard Ćwirlej „Tam ci będzie lepiej”. Międzywojenny, ezoteryczny Poznań.

  1. Ciągle czekam na swój egzemplarz, ale podsyciłaś mój apetyt. Też będzie to pierwsze moje spotkanie z twórczością p. Ćwirleja. I widzę, że kolejny raz po Powiedz panno gdzie Ty spisz i Więcej czerwieni motyw mordowania prostytutek będzie mi towarzyszyć 😉

Skomentuj

