Leopold Tyrmand „Zły” – PRL-owski Robin Hood gdzieś w miejskiej puszczy.

Dzień dobry, moi cudowni czytelnicy!

Ostatnio mocno zaniedbałam bloga z kilku nieoczywistych powodów. Po pierwsze – niestety, albo i stety – zależy jak ktoś na to spojrzy – hasacz zaczął vlogować. Do tego miałam trochę problemów natury powierzchniowej ( czyt. wielkie przeorganizowanie książek, pokoju i w ogóle.). Dalej, nawiązałam współpracę z wydawnictwem MG , dzięki któremu dzisiaj przybywam do was z powieścią wielowątkową, która ujęła mnie w całości. Postaram się już pisać regularnie, albo po prostu częściej, bo przybyło recenzenckich i nie tylko. Nie bójcie, nie ma czego. Hasacz lepiej się czuje w formie pisanej niż mówionej.

Nie przeciągając już niczego, bo to sensu nie ma, lecimy z tematem.

tyrmand_zly

Tytuł: Zły
Autor: Leopold Tyrmand
Ilość stron: 776
Wydawnictwo: MG

Akcja „Złego” toczy się w wielu punktach Warszawy, w tym bardzo charakterystycznych dla okresu powojennego m.in. w ruinach Śródmieścia i „Dzikiego Zachodu” Woli, gruzach północnego Muranowa, odbudowywanym Starym Mieście, okaleczonych przez wojnę kamienicach, w Centralnym Domu Towarowym, na Torwarze, w hali na Koszykach, na Bazarze Różyckiego, w gmachu Sądów na Lesznie, a także na placach budów, komisariatach milicji, na dworcach kolejowych, w tramwajach, trolejbusach i autobusach, pociągach podmiejskich, parkach, podejrzanych mordowniach, barach mlecznych, kawiarniach i restauracjach. Wiele opisanych w książce zdarzeń autor umieścił w najbliższej okolicy swego miejsca zamieszkania (gmach YMCA (z ang. Young Men’s Christian Association – Związek Chrześcijańskiej Młodzieży Męskiej) przy ul. Marii Konopnickiej 6) m.in. placu Trzech Krzyży, ulicach: Wiejskiej, Frascati, Hożej i Rozbrat oraz Centralnym Parku Kultury. Nie mniej jednak  jest to niesamowita powieść wielowątkowa z elementami kryminały, westernu i romansu. „Zły” to bohater, współczesny Robin Hood, który walczy z warszawskimi chuliganami i półświatkiem.

Nie chcę pisać więcej o samej fabule książki, bo zdradziłabym zbyt wiele. Samego „Złego” przeczytałam z polecenia mojego wujka, który książkę tą przeczytał w pierwszym wydaniu. O dziwo długo się zastanawiałam nad sięgnięciem po „Złego” głównie dlatego, że mimo wielkiej miłości, jaką pałam do kryminałów i chętnie sięgam po coś co przykuwa moją uwagę, tak tym razem jakoś to odwlekałam. Nie wiem dlaczego. Styl Tyrmanda ( zm. 1985 w Warszawie ) bardzo mi odpowiada, choć język nie jest typowy dla czasów w jakich żyjemy ( jakby mi to miało przeszkadzać… ). Powieść jest niesamowicie wciągająca, wielowątkowość działa tylko na korzyść autora i książki. Nawet ogrom postaci pojawiających się na kartach powieści jest przyswajalny w bardzo przystępny sposób i nie razi w oczy. Akcja – nawet jak na takie opasłe tomiszcze jakim jest „Zły” – rozwija się dynamicznie i nie ludzi. Zresztą, chyba nie powinnam w ogóle oceniać twórczości Tyrmanda, który zwyczajnie miażdży. Książka jest odpowiednia dla ludzi nie tylko lubujących się w kryminałach czy obszernych powieściach wielowątkowych. Najbardziej zaskoczył mnie fakt, że postaci są naprawdę doskonale nakreślone, a fabuła nie nudzi gdzieś w połowie ( jak czasem bywa w tak obszernych tomiszczach ). Przeciwnie. „Zły” to piekielnie wciągająca, doskonale skonstruowana powieść dziejąca się w Polsce Ludowej.

Gorąco polecam twórczość Tyrmanda i mam cichą nadzieję, że uda mi się przeczytać więcej jego książek.

Za „Złego” dziękuję wydawnictwu MG.

Plus, macie tutaj pierwszy hasaczowy book tag na kanale.

Zaczytanego dnia :D!

Hasacz.

8 uwag do wpisu “Leopold Tyrmand „Zły” – PRL-owski Robin Hood gdzieś w miejskiej puszczy.

  1. Prawda, że to świetna książka? Pamiętam, że ja też swego czasu przepadłam totalnie, bardzo mnie wciągnęła.

    Polecam Ci jeszcze :”Madame” Libery, jeśli jej nie czytałaś – tak jakoś mi się skojarzyła ze „Złym” 🙂 Też dobra książka.

Skomentuj

