Why Secret Books are so secret ? Rozmowa z Marthą Oakiss

Martha to blogerka,a nawet booktuberka,która w tak cudowny i słodki sposób opowiada o książkach,że to po prostu urzeka hasacza na każdym kroku. Ubóstwiam tą kobietę i nie było mowy ,żebym z nią nie porozmawiała…właściwie to coś jakby wywiad…także ten…Koniecznie zaglądajcie do Marthy:

Secret Books:
image

1. Jak zaczęła się twoja przygoda z blogowaniem / vlogowaniem?
To było lata temu. Nie wiele pamiętam. Wiem, że zawsze lubiłam czytać i pewnego dnia odnalazłam w internecie strony osób, które dzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat literatury. Pomyślałam, że też chcę się tym dzielić z innymi. Co prawda moich pierwszych wypocin recenzjami nie dało się nazwać, bo głównie opierały się na przepisywaniu opisu z tyłu okładki. Ale ćwiczyłam, ćwiczyłam, zmieniałam. I te parę latek już minęło. Co do vlogowania – zaczęło się od oglądania amerykańskich booktuberów i marzyłam, by móc być nimi. Jestem jednak dość wstydliwą osobą, z wadą wymowy, z marnymi pomysłami i długo biłam się z myślami. Pisałam sobie scenariusze, ale długo nie mogłam się zmobilizować. Aż w końcu spróbowałam. I maszyna ruszyła.

2. Jakie książki najchętniej czytasz i dlaczego?
Staram się czytać, co mi w łapki wpadnie. Kiedyś na przykład nie trawiłam fantastyki. Potem miałam fazę i nie czytałam nic poza paranormal romance. Potem fantasy. A ostatnio coraz milej spędzam czas przy New Adult.

3. Jak każdy kto cię ogląda, zauważyłam, że kochasz Sherlocka. Jak to się zaczęło? Kiedy ta miłość zakiełkowała?
To wszystko przez BBC’owski serial. Coś tam o Sherlocku niby wcześniej się słyszało, ale że przeważnie jako w tematyce lektur szkolnych, to i sir Doyle mnie odstraszał. A potem natrafiłam na serial. Przez pierwszy odcinek nie mogłam się skupić na fabule, bo zastanawiałam się, skąd oni wytrzasnęli takiego aktora wyglądającego jak ufoludek. Jednak niezmiernie spodobał mi się pomysł przeniesienia Sherlocka do czasów współczesnych i okraszenia całości humorem (jak ktoś nie widzi podprogowych, homoseksualnych przekazów, to nie należy do fandomu 🙂 ). Zakochałam się w postaci Benedicta a także Andrew Scotta. Potem zaczęłam czytać książki. Sama zaczęłam dedukować na każdym kroku i opowiadać sobie w głowie historie życia ludzi mijanych w autobusie. I żyję w wiecznym hiatusie.

4. Jaka jest twoja książkowa miłość? Chodzi tutaj zarówno o autora jak i o postać.
Do autorów nigdy nie zapałałam miłością. Może do sir Doyla (chociaż jest dla mnie za stary), bo stworzenie historii, gdzie żaden mijany kamyczek nie został tam położony przypadkowo, gdzie po plamie krwi można odkryć, że nie wysoki mężczyzna miał wysokie ciśnienie – wszystko to wzbudziło u mnie ogromny respekt do tego człowieka. A mój ukochany bohater? Eh, żeby to był jeden! Sherlock, Warner z Dotyku Julii, Daemon z Obsydianu, Maxon z Rywalek, Daemon z Trylogii Czarnych Kamieni… Po przeczytaniu kilku książek lista wciąż się powiększa 🙂

5. Kiedy zaczęła się twoja poważna współpraca z wydawnictwami i ksiegarniami?
Bloga prowadzę już jakieś 6 lat. Nawet przestałam to liczyć, to dla mnie po prostu codzienność. Chyba jakoś po dwuletnim recenzowaniu zaczęłam pisać do wydawnictw. Udało się w trzech, byłam bardzo zadowolona, ale przed maturą musiałam z tych współprac zrezygnować. Nie byłam w stanie pogodzić nauki z czytaniem i recenzowaniem. Kiedy do tego wróciłam i poczułam, że mimo wielu obowiązków czytanie i pisanie o książkach jest dla mnie przyjemnością i sposobem na odstresowanie się, znów spróbowałam. Cieszyłam się, że się udało. Teraz ciągle ktoś do mnie pisze, dostaje nowe książki do recenzji i czasem jest wyjątkowo ciężko. Co nie zmienia faktu, że banan z twarzy mi nie schodzi.

6. Od kiedy jesteś zapalonym czytelnikiem?
Kto to pamięta? Tak na poważnie czytanie i recenzowanie przyszło mi po dość nie miłym okresie życia, kiedy dopadła mnie wstrętna choroba i kiedy w szpitalu zaczęłam czytać serię Zmierzch. Tak, ten Zmierzch. Ale podobno już jako dziecko chwytałam gazety zamiast lalek i sama uczyłam się czytać.

7. Jakie blogi/vlogi odwiedzasz , a jakie polecasz?
Dużo by wymieniać. Jestem obserwatorem ponad 300 stron. A nie chciałabym nikogo pominąć. Może więc wspomnę tylko o zagranicznych Booktuberach, którzy zmobilizowali mnie do nagrywania własnych filmów. Oglądam każdy film od Jessethereader, Katytastic, Whittynovels czy Tashapolis. I tak. Oni przynajmniej nie wyskoczą do mnie z wyrzutem, że kogoś pominęłam. 🙂

8. Jaki jest twój ulubiony gatunek literacki?
To tak jak z tym czytaniem gdzieś wyżej. Nie mam jednego ulubionego gatunku. Fantastyka, obyczajówki, young adult, new adult. Ostatnio również kryminały.

9. Kto jest twoim ulubionym autorem /autorką, w którym widzisz autorytet?
Po pierwsze sir Doyle, o którym wspominałam wcześniej. A do tego Cassandra Clare. Chciałabym umieć stworzyć tak dopracowany świat, bohaterów, żeby móc wprowadzić nową serię opartą na tym samym świecie, żeby wszystko się trzymało kupy i nie miało niedociągnięć.

10. Na koniec, jakiej muzyki najchętniej słuchasz? Słuchasz muzyki podczas czytania?
Podczas czytania muzyki nie słucham. Zaczęłabym wtedy sobie podśpiewywać, a ja na czytaniu muszę się skupić – muszę mieć kompletną ciszę. A jeśli już czegoś słucham… Hmmm… Tu także nie mam ulubionego gatunku. Co tam akurat w radiu leci. I często mam „fazy” na konkretnych artystów. Miałam fazę na US5 (to była podstawówka/gimnazjum, nie wspominajmy o tym 😛 ), był Adam Lambert, był Bruno Mars, był Danny, był Mans Zelmerlow… A ostatnio podsłuchuję sobie różnych disney’owskich piosenek i coverów, np. w wykonaniu cudownego, cudownego Jona Cozarta 🙂

I to wszystko na dziś. Niedługo postaram się napisać o Paper Towns i zbliżającej się ekranizacji tejże książki.

Hasacz.

2 uwagi do wpisu “Why Secret Books are so secret ? Rozmowa z Marthą Oakiss

Skomentuj

